📝 براساس تحقیقات انجام شده ظاهراً نخستین دستگاه چاپ به سال ۱۰۷۵ هـق / ۱۶۶۵‌م و در دوران سلطنت شاه عباس صفوی توسط کشیش‌های کارملی از بندر بصره به بندر ریگ وارد شده و مدتی در آن فعال بوده است.

📖 رمی وادلا نایب کنسول فرانسه در بوشهر در خلال سال‌های جنگ بین‌الملل اول در کتاب خلیج‌فارس خود که به سال ۱۹۲۰‌م در پاریس به زبان فرانسه منتشر کرده در این‌باره چنین نوشت: به سال ۱۶۶۵م راهبان کارم بصره چند مدتی در بندر ریگ یکی از بنادر کوچک ایران در خلیج‌فارس مهاجرت کردند و کتابخانه و وسائل تبلیغات دینی خود را نیز به همراه خود به آن بندر انتقال دادند.

📚 رمی وادلا؛ خلیج‌‌فارس در عصر استعمار ترجمه پرفسور شفیع جوادی صــ ۱۵۳

🛑 از عبارت وسائل تبلیغات می‌توان حدس زد که کشیش‌های کارملی یک دستگاه چاپ کوچک از بصره به بندر ریگ برده و در آنجا برای چاپ اوراق و جزوات تبلیغاتی خود از آن بهره برده‌اند.