📜 ناوگان دریایی مستقر در بوشهر
⛴️ در خصوص ناوگان دریایی ایران در زمان قاجار باید گفت که از لحاظ ناوگان دولتی در این زمان ایران بسیار ضعیف بود ولی در عوض ناوگان شخصی تجار ایرانی در خلیجفارس و دریای عمان در این عصر بسیار قوی بود به گونهای که این مطلب مورد اعتراف تمامی نویسندگان و سیاحان خارجی و داخلی است.
📄 پولاک پزشک اتریشی ناصرالدینشاه در سفرنامه خود در اینباره میگوید: هرچند که در ایران منصب دریابیگی وجود دارد دولت [ایران] به استثنای چند قایق کشتی دیگری در دریا ندارد زیرا طبق قرار داد ترکمنچای دست ایران از دریای خزر کوتاه است و کشتیرانی ساحلی در خلیجفارس نیز توسط چند قایق عربی انجام میگیرد؛ با وجود این همه بعضی از تجار دارای کشتیهای شراعی در بوشهر هستند که تجارت بین هندوستان و ایران را تامین میکند.
📚 ایران و ایرانیان؛ یاکوب ادوارد پولاک
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۰ ساعت 1:10 توسط سینا ناجی
|
تهنیت